OŁTARZE BOCZNE
W Katedrze Polowej Wojska Polskiego znajdują się cztery ołtarze boczne, arcydzieła sztuki stylu barokowego z drugiej połowy XVIII wieku, oraz para snycerskich skrzydeł późnogotyckiego tryptyku z pierwszej połowy XV wieku.
Ołtarze boczne, Ukrzyżowania Pańskiego i św. Antoniego Padewskiego, powstały przed 1960 rokiem w wyniku defragmentacji późnobarokowego ołtarza z 1723 roku. Ornamenty snycerskie w obu ołtarzach różnią się jedynie detalami. Z pierwotnej nastawy pozostały tylko cztery kolumny, które zostały przycięte do nowych wnętrz warszawskiej katedry polowej, posadowione na wysokich piedestałach w porządku korynckim. Dziś dźwigają one jedynie gzymsy, koronujące nieistniejące już belkowania. W polu nastawy ołtarza Ukrzyżowania Pańskiego umieszczono wspaniały snycerski krucyfiks wyrzeźbiony przez Marcha vel Mercka.
Pole ołtarza św. Antoniego udekorowane jest okazałym płótnem (1953–1956), autorstwa E. Mikołajczyka, przedstawiającym wizję świętego Antoniego z Dzieciątkiem Jezus. Za kanwę kompozycji posłużył artyście znany przedwojenny obraz wileńskiej malarki Łucji Bałzukiewiczówny. W zwieńczeniach tak ukształtowanych struktur zawieszono niewielkie glorie promieniste, flankowane przez pary aniołów półleżących na oryginalnych wklęsło-wypukłych odcinkach gzymsu. Uwagę przykuwają elementy architektoniczne i zdobnicze, przede wszystkim skomplikowane w rysunku i utrzymane w stylistyce dojrzałej regencji francuskiej i środkowoeuropejskiej plecionki wstęgowo-cęgowe.